Formalności po sprzedaży samochodu – czyli co zrobić krok po kroku?
Sprzedaż auta wiąże się z koniecznością załatwienia wielu istotnych formalności. Czym należy zająć się jeszcze przed sprzedażą, a czego trzeba dopilnować już po dokonaniu transakcji? Podpowiadamy!
Nie wystarczy podpisać umowy kupna-sprzedaży, aby całkowicie zakończyć temat sprzedawanego samochodu. Po dokonaniu transakcji koniecznie jest jeszcze załatwienie wszystkich niezbędnych formalności związanych z tym pojazdem.
Jakie formalności załatwiane są w Wydziale Komunikacji?
Po sprzedaży samochodu pierwszym krokiem jest załatwienie formalności w odpowiednim Wydziale Komunikacji. Obowiązuje termin 30 dni na zawiadomienie urzędu przez właściciela zarejestrowanego pojazdu o podpisaniu umowy kupna-sprzedaży auta. Choć w rzeczywistości nie ma żadnych kar ani upomnień z tego tytułu, to jednak mogą pojawić się inne problemy. Zaliczają się do nich wszelkiego rodzaju wykroczenia drogowe i mandaty, które obciążają poprzedniego właściciela samochodu, który nie zgłosił faktu sprzedaży na czas.
W celu dopełnienia formalności związanych ze sprzedawanym samochodem konieczna jest wizyta w Wydziale Komunikacji, w którym dany pojazd został zarejestrowany. W tym celu potrzebna będzie jedynie podpisana umowa kupna-sprzedaży auta, a także dokument tożsamości, aby zweryfikować poprawność danych. Po zgłoszeniu faktu w odpowiednim urzędzie w wyznaczonym terminie poprzedni właściciel samochodu jest całkowicie wyłączony z odpowiedzialności za ewentualne wykroczenia drogowe od dnia, w którym została zawarta umowa kupna-sprzedaży pojazdu. Z tego względu warto w umowie zawrzeć również godzinę przekazania auta nowemu właścicielowi.
Jak załatwić formalności związane z ubezpieczeniem OC i AC?
Procedury związane z ubezpieczeniem OC i AC po sprzedaży samochodu będącego przedmiotem umowy są do siebie podobne. W obu przypadkach obowiązuje termin maksymalnie 14 dni, aby zgłosić fakt sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi świadczącemu usługi. Warto jednak załatwić tego typu formalności jak najwcześniej, aby mieć możliwość szybkiego odstąpienia od umowy ubezpieczenia. W tym celu przydatna będzie umowa kupna-sprzedaży wraz z dokładnymi danymi nowego właściciela samochodu. Osoba, która zakupiła pojazd z ważną polisą OC nie musi przepisywać umowy od razu przed wizytą w Wydziale Komunikacji. Na pewnym etapie, aby móc przedłużyć lub zmienić ubezpieczyciela jest to jednak konieczne.
Warto pamiętać, że jeśli w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy kupna-sprzedaży samochodu ubezpieczyciel nie zostanie poinformowany o tym fakcie to dotychczasowy właściciel pojazdu zostanie zmuszony do opłacenia składki za polisę. Problem pojawia się również w przypadku zdarzeń drogowych, gdyż ewentualne szkody wyrządzone przez osobę, która zakupiła samochód pokrywana jest z ubezpieczenia poprzedniego właściciela. W celu odzyskania części składki za niewykorzystany okres ubezpieczenia konieczne jest porozumienie z nabywcą pojazdu przed dokonaniem transakcji. Obowiązujący okres wypowiedzenia umowy ubezpieczenia OC i AC to 30 dni.
Jakie jeszcze formalności trzeba załatwić po sprzedaży samochodu?
W wielu przypadkach transakcja sprzedaży samochodu objęta jest obowiązkowemu opodatkowaniu (najczęściej po stronie sprzedającego). Przepis dotyczy wszystkich pojazdów o wartości powyżej 1000 złotych. Co więcej, w zależności od zapisów danej umowy do odprowadzania podatku może być zobowiązany zarówno sam sprzedający czy kupujący samochód, jak i obie strony po połowie. Nie obowiązuje to jedynie osób, które zakupiły pojazd od licencjonowanego komisanta, firmy lub osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.
Duże znaczenie dla załatwianych formalności mają zasady, na podstawie których nastąpiła transakcja kupna-sprzedaży samochodu. Poza kosztami związanymi z przeprowadzeniem transakcji obowiązującymi w danej wysokości osobę określoną w umowie pod uwagę brany jest także czas użytkowania pojazdu przez sprzedającego auto. W przypadku posiadania samochodu poniżej 6 miesięcy i sprzedania go za wyższą kwotę niż został kupiony, konieczne będzie opłacenie podatku dochodowego. Wszystkie tego typu formalności można załatwić w odpowiednim Urzędzie Skarbowym.