Zakup samochodu z salonu: fakty i mity

Zakup samochodu z salonu: fakty i mity

W Polsce zdecydowanie więcej osób kupuje kilkuletnie samochody z drugiej ręki niż modele fabrycznie nowe z autoryzowanych salonów. Jeżeli jednak dochodzisz do tego momentu, w którym możesz wybrać pojazd nieużywany, który sam spersonalizujesz u dealera, z pewnością masz kilka pytań oraz wątpliwości.

Postaramy się przedstawić kilka faktów i mitów związanych z procesem zakupem nowego samochodu. Ważne jest, aby jasno określić swoje potrzeby. Jeżeli szukasz szybkiego, sportowego samochodu, z pewnością Twoje priorytety będą inne niż w przypadku osoby pragnącej oszczędnego pojazdu dla rodziny, który pomieści bagaże, dzieci i zakupy. Wówczas możesz przejrzeć oferty poszczególnych marek oraz wybrać kilka modeli, które wpadły Ci w oko. Dzięki internetowi możesz sprawdzić specyfikację poszczególnych wersji, nie musisz więc fizycznie odwiedzać każdego salonu, aby zapytać o ofertę.

Fakty na temat zakupu samochodu z salonu

Mówi się, że w niektórych przypadkach konsument dopłaca za markę (lub znaczek na samochodzie) i niestety jest to prawda. Bardzo często zestawiając ze sobą bliźniacze modele, zobaczymy, że mimo takiego samego wyposażenia, jeden samochód będzie o wiele droższy. Mówimy tutaj o renomowanych markach (często określanych jako premium), które produkty kierują do wyselekcjonowanego grona klientów. Przykładem może być Audi, BMW czy Mercedes, gdzie przy zestawieniu bardzo podobnych modeli z Seatem lub Oplem zapłacimy o wiele więcej. Renomowane marki zapewniają jednak klientom szereg dodatkowych udogodnień, być może stąd taka różnica. Z relacji użytkowników wynika, iż marki premium mogą oferować takie samo wyposażenie jak inne przedsiębiorstwa produkcyjne, ale jakość wykonania plastików oraz trwałość jest o wiele lepsza w przypadku tańszych samochodów.

Podczas zakupu pojazdu z salonu mamy możliwość wykupienia zestawu wyposażenia lub dobrania konkretnych elementów pojedynczo. Zwykle jednak ta pierwsza opcja jest korzystniejsza cenowo. Zamawianie akcesoriów pojedynczo wiąże się z wyższymi kosztami, ponieważ producent zmuszony jest do zainstalowania spersonalizowanego wyposażenia, zgodnie z wytycznymi. Natomiast gotowe zestawy są montowane masowo, a produkcja jest zautomatyzowana, stąd niższa cena takiej oferty. Realizacja zamówienia pojazdu w indywidualnej konfiguracji może trwać nawet kilka miesięcy, jednak czas trwania zazwyczaj różni się od ilości realizowanych zamówień. Warto zapytać o to wcześniej – czasami oczekiwanie na gotowy samochód trwa kilka miesięcy.

Mity o samochodach z salonu

Czy samochody, które były wykorzystywane do jazdy próbnej, warto kupić? Dyskutując o motoryzacji, często można spotkać się ze stwierdzeniem, iż pojazdy tego typu to nieopłacalna inwestycja. W rzeczywistości to błędne myślenie! Samochód podczas próbnych jazd użytkuje się chwilowo, tak naprawdę podczas takiego procesu użytkownik robi zaledwie kilkanaście kilometrów, aby sprawdzić właściwości jezdne i wyposażenie samochodu w praktyce. Model pochodzący z próbnych jazd to pojazd używany, ale nie zużyty. Na dodatek jego przebieg jest nieduży oraz sprawdzony – wiele dealerów oferuje korzystne zniżki na samochody tego typu, to świetna okazja na zaoszczędzenie paru groszy.

Wybierając się na wizytę do salonu samochodowego danej marki, z pewnością zobaczymy tam wszystkie modele. Niestety, to nieprawda. Zwykle wynika to z powierzchni, którą operuje poszczególny dealer – jeżeli oferta producenta jest szeroka, a dany salon niewielki, nie znajdziemy w nim wszystkich modeli marki. Tutaj z pomocą ponownie przychodzi internet. Za jego pomocą często klient może spersonalizować pojazd i zamówić go do konkretnej lokalizacji.

Cena pojazdu zakupionego w salonie spada bardzo powoli – niestety to popularne stwierdzenie jest mitem, ponieważ zaraz po kupnie samochodu jego wartość szybko maleje, aby następnie utrzymać się przez dłuższy czas na podobnym poziomie. Wpływ na ten proces ma wiele elementów. Przykładowo, możesz zakupić model pochodzący z wyprzedaży rocznika o wiele taniej niż pozostałe samochody dostępne u dealera. Wówczas stracisz o wiele mniej w przypadku odsprzedaży po roku lub dwóch latach.