Limity prędkości na polskich drogach

Limity prędkości na polskich drogach

Stosowanie się do kilku przyjętych zasad oraz szeregu wyznaczonych przepisów sprawia, że w trakcie podróży nic nam nie grozi. Jedną z najważniejszych kwestii, o których musi pamiętać każdy kierowca, jest dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze.

Dodatkowo zabrania się przekraczania limitu prędkości na danym obszarze. Warto zapoznać się z tymi ograniczeniami, aby w przyszłości zawsze o nich pamiętać. Podróżując po Polsce, należy stosować się do kodeksu drogowego, który jasno określa limity prędkości na polskich drogach. Ograniczenia te podzielono na dwie części i są one przydzielone do określonych typów pojazdów. Pierwszą kategorią są „Samochody osobowe, motocykle i pojazdy ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3500 kg”, drugą kategorią natomiast są „Pozostałe pojazdy oraz zespoły pojazdów z przyczepą”. 

Limity i ograniczenia prędkości dla samochodów osobowych, motocykli oraz pojazdów ciężarowych do 3,5 tony

Limit prędkości jest zmienny dla samochodów osobowych zależnie od pory dnia lub nocy. W godzinach od 5:00 do 23:00 dopuszczalna prędkość wynosi 50 km/h, natomiast poza tymi godzinami, wartość ta wzrasta do 60 km/h, ze względu na mniejszych ruch na drogach oraz małą liczbę pieszych.

Poza terenem zabudowanym sytuacja jest nieco bardziej rozbudowana. Co prawda pora dnia i nocy wówczas nie ma znaczenia, ale uczestnik ruchu drogowego spotyka się z różnymi obszarami, które mają oddzielne ograniczenia. Na autostradzie ustalono maksymalną dopuszczalną prędkość na poziomie 140 km/h, w czasie podróżowania drogą ekspresową natomiast nie należy przekraczać 120 km/h (droga ekspresowa dwujezdniowa) lub 100 km/h (droga ekspresowa jednojezdniowa). Zwykła droga, która występuje w terenie niezabudowanym, ma ograniczenie do 90 km/h.

Limity i ograniczenia prędkości dla pozostałych pojazdów oraz zespołów pojazdów z przyczepą

W tej kategorii pojazdów sytuacja wygląda nieco prościej. Kodeks drogowy informuje, iż środki transportu tego typu mogą poruszać się z maksymalną prędkością 80 km/h na: autostradach, drogach ekspresowych jedno- i dwujezdniowych. W przypadku zwykłych dróg poza terenem zabudowanym, wartość ta spada do 70 km/h.

Na obszarze terenu zabudowanego ograniczenia prędkości są takie same jak dla samochodów osobowych, motocykli i pojazdów do 3,5 tony. Od 5:00 do 23:00 dopuszcza się jazdę poniżej 50 km/h, w pozostałych godzinach zaś wartość wzrasta do 60 km/h.

Podsumowanie

Należy pamiętać, iż są to limity określone w kodeksie ruchu drogowego i nie należy ich przekraczać, aczkolwiek kierowca zawsze powinien dostosować prędkość do warunków panujących na drodze (wzmożony ruch, śnieg, deszcz, grad, mgła), tak aby zachować maksymalne bezpieczeństwo. Przedstawione wyżej wartości obowiązują w każdym miejscu na terenie Polski, chyba że znaki stanowią inaczej, np. zmniejszenie dopuszczalnej prędkości z powodu remontu drogi. Samochody już od kilkunastu lat sprawnie pomagają nam w transporcie z punktu A do punktu B. Warto jednak pamiętać, aby w trasie zadbać o bezpieczeństwo, nie tylko swoje, ale i wszystkich uczestników ruchu drogowego. 

Ostatnio dodane wpisy
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?

Rzadko kto ma do czynienia ze złomowaniem samochodu częściej, niż raz w życiu. Zazwyczaj sprzedajemy auta używane znacznie szybciej, niż ich użytkowanie stanie się nieopłacalne, dlatego też proces ten w wielu z nas wywołuje uzasadnione obawy. (więcej…)

Jaki skup samochodów wybrać?
Jaki skup samochodów wybrać?

Sprzedaż auta zawsze wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Dla jednych jest to strata czasu, a dla innych sporo niebezpieczeństw, przez które wielu zmotoryzowanych najchętniej całkowicie by uniknęło sprzedaży swojego samochodu. (więcej…)

Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?
Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?

Co zrobić z wrakiem swojego samochodu po jego uszkodzeniu uniemożliwiającym przeprowadzenie naprawy? Bardzo często usterki wynikające np. z wypadku są na tyle duże, że ich usunięcie może łączyć się ze zbyt dużymi nakładami finansowymi i wieloma trudnościami w kwestii bezpieczeństwa. (więcej…)