Koszty auta sprowadzanego z Niemiec – wszystko co musisz wiedzieć

Koszty auta sprowadzanego z Niemiec – wszystko co musisz wiedzieć

Sprowadzanie auta z zagranicy jest dla wielu osób nie lada wyzwaniem, które wymaga wielu miesięcy przygotowań oraz dużych zasobów finansowych. Tak naprawdę jednak sprowadzenie pojazdu z kraju graniczącego z Polską wcale nie jest tak trudne, jak może się wydawać. Wiąże się jednak z pewnymi wydatkami, które mogą zupełnie zniweczyć wszelkie oszczędności wynikające z zakupu samochodu poza granicami naszego kraju. Właśnie z tego względu warto się na nie przygotować zawczasu i poznać wszelkie podstawowe koszty sprowadzenia auta z Niemiec i przygotować się na konkretną kwotę. Oczywiście może ona ulec zmianie na mocy prawa.

Dlaczego tak ochoczo sprowadzamy auta z Niemiec?

Auta użytkowane w Niemczech nie bez powodu uchodzą za trwałe, pewne i bezpieczne, dlatego w większości przypadków są znacznie lepszym wyborem niż auta krajowe. Niemcy z reguły zarabiają znacznie więcej niż Polacy, wskutek czego mogą przeprowadzać wszelkie naprawy i czynności konserwacyjne w Autoryzowanych Stacjach Obsługi przez cały okres eksploatacji pojazdu, bez zwracania nadmiernego uwagi na związane z tym koszty. Co więcej, większość z nich przeprowadza naprawy na najwyższej klasy częściach z półki premium, które mają taką samą lub wyższą jakość niż podzespoły montowane przez producenta samochodu jeszcze w fabryce.

Auta użytkowane przez rodowitych Niemców mają jednak jedną, poważną wadę dla mieszkańców naszego kraju – przebieg. Polacy są przyzwyczajeni do przebiegów niższych niż 200 000 kilometrów, które to z reguły mają niewiele wspólnego ze stanem faktycznym. Błędnie zakładamy, że pojazd po przekroczeniu tej magicznej bariery staje się awaryjny, a jego utrzymanie będzie wiązało się z ciągłym przeprowadzeniem napraw. To mit, którego nie wolno brać pod uwagę. Niemcy wykorzystują pełnię możliwości swoich aut, dlatego większość z nich ma wysokie lub bardzo wysokie przebiegi. Są jednak doskonale utrzymane i zapewnią jeszcze wiele lat intensywnego użytkowania.

auto

Podstawowe i najważniejsze koszty sprowadzenia auta z Niemiec

Najważniejszym kosztem związanym z zakupem auta z Niemiec jest jego dowóz do Polski. Większość osób korzysta z autolawety, której koszt jest liczony od kilometra lub za dzień jazdy i różni się zależnie od firmy oraz ciężaru pojazdu. Z reguły cena za kilometr wynosi około 1,50 zł i to najczęściej spotykana wartość, którą warto wziąć pod uwagę podczas wstępnych kalkulacji. Należy także zwrócić uwagę na płatne odcinki, które mogą znacznie podwyższyć kwotę dojazdu do Niemiec i powrotu do Polski. Oczywiście autem można wrócić na kołach, należy jednak dopełnić wszelkich formalności jeszcze po stronie niemieckiej.

Koszty sprowadzenia po stronie niemieckiej

W Niemczech czeka nas kilka kosztów związanych między innymi z zakupem pojazdu. Należy zlecić tłumaczowi przysięgłemu wszelkie dokumenty wystawione przez sprzedającego, w tym najważniejszą niemiecką umowę kupna-sprzedaży. Koszt tej usługi różni się zależnie od tłumacza, lecz z reguły zamyka się w kwocie 200 złotych. Kolejnym kosztem dla osoby sprowadzającej auto z Niemiec jest opłata za tablice eksportowe Ausfuhrkennzeichen ważne przez 5 dni kalendarzowych w cenie około 75 euro. Tablice te będą niezbędne podczas podróży zakupionym autem do Polski. Należy także zapłacić za ubezpieczenie OC na czas podróży. Kwota różni się zależnie od towarzystwa.

Koszty po przekroczeniu polskiej granicy

W Polsce czeka nas znacznie więcej formalności, w tym także wysokich kosztów związanych z rejestracją. Należy uiścić między innymi akcyzę na podstawie deklaracji nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U, której wysokości wynosi 3,1% wartości pojazdu lub nawet 18,6% i jest uzależniona od jego pojemności. Auta z silnikiem mniejszym niż 2000 cm3 obejmuje niższa stawka, lecz przyszły właściciel pojazdu wyposażonego w silnik ponad 2000 cm3 będzie musiał przygotować się na zapłacenie akcyzy o wysokości 18,6% wartości pojazdu. Kolejnym kosztem będzie zapłata za pierwszy przegląd techniczny (niecałe 100 złotych), wyrobienie tablic rejestracyjnych oraz dowodu rejestracyjnego, a także naklejki legalizacyjne i karty pojazdu. Niezbędne będzie także opłacenie obowiązkowego ubezpieczenia OC w Polsce, a także zaświadczenie o zwolnieniu z podatku VAT o wysokości około 160 złotych.

Ostatnio dodane wpisy
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?

Rzadko kto ma do czynienia ze złomowaniem samochodu częściej, niż raz w życiu. Zazwyczaj sprzedajemy auta używane znacznie szybciej, niż ich użytkowanie stanie się nieopłacalne, dlatego też proces ten w wielu z nas wywołuje uzasadnione obawy. (więcej…)

Jaki skup samochodów wybrać?
Jaki skup samochodów wybrać?

Sprzedaż auta zawsze wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Dla jednych jest to strata czasu, a dla innych sporo niebezpieczeństw, przez które wielu zmotoryzowanych najchętniej całkowicie by uniknęło sprzedaży swojego samochodu. (więcej…)

Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?
Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?

Co zrobić z wrakiem swojego samochodu po jego uszkodzeniu uniemożliwiającym przeprowadzenie naprawy? Bardzo często usterki wynikające np. z wypadku są na tyle duże, że ich usunięcie może łączyć się ze zbyt dużymi nakładami finansowymi i wieloma trudnościami w kwestii bezpieczeństwa. (więcej…)