Kiedy i dlaczego nie warto oszczędzać na naprawach?
Naprawa samochodu w większości przypadków powinna zostać zlecona profesjonalnym mechanikom, którzy dysponują odpowiednią wiedzą, doświadczeniem i narzędziami.
Kiedy samodzielna naprawa może przynieść skutki odwrotne do zamierzonych? Jakie błędy najczęściej popełniają amatorzy oraz jakie zagrożenia wynikają z nieprawidłowo przeprowadzanej naprawy?
Chęć zaoszczędzenia czasu i pieniędzy bardzo często skłania ludzi do samodzielnego wykonywania różnorodnych, nierzadko skomplikowanych i niebezpiecznych napraw.
Do samodzielnych napraw zachęcają przeróżne poradniki i filmy udostępniane w internecie. Część z nich udziela rzetelnych i merytorycznych porad, ułatwiających wykonanie określonych czynności na własną rękę. Jednak bardzo duża ilość tego typu materiałów zawiera fałszywe treści, powielane przez mechaników-amatorów, którzy o profesjonalnej naprawie samochodu nie mają zbyt dużego pojęcia.
Wielu ludzi, którzy decydują się na wykonanie naprawy samochodu samodzielnie, dysponuje wiedzą motoryzacyjną sprzed lat, gdy konstrukcje pojazdów były znacznie prostsze niż obecnie. Technologia w przemyśle samochodowym w ostatnich kilkudziesięciu latach przeszła niesamowitą przemianę, a wiedza i umiejętności, które są niezbędne do wykonania nawet drobnej ingerencji w mechanikę samochodu, znacznie wykracza poza możliwości domorosłych mechaników.
Jak wykonać profesjonalną naprawę samochodu? Co jest potrzebne?
Bez względu na to, czy jesteś właścicielem starszego samochodu, czy całkiem nowego modelu, aby wykonać naprawę samochodu w odpowiedni i bezpieczny sposób, będziesz musiał zadbać o wiele ważnych kwestii.
- Odpowiedni sprzęt – prosty zestaw podstawowych kluczy wystarczy do wykonania nieskomplikowanych napraw. W wielu sytuacjach będziesz potrzebować bardziej specjalistycznego i droższego sprzętu, który znajduje się na wyposażeniu warsztatów samochodowych. W garażu amatora ciężko spotkać np. blokadę rozrządu, przyrządy do wciskania tłoczków hamulcowych, ściągacz do przegubów kulowych czy klucz do kół pasowych.
- Bezpieczne miejsce do pracy – korzystanie ze zwykłego lewarka nie jest najlepszym rozwiązaniem podczas wykonywania naprawy samochodu. Warto zainwestować w solidny podnośnik hydrauliczny, umożliwiający podniesienie pojazdu na pożądaną wysokość, aby uzyskać swobodny dostęp do podwozia, elementów zawieszenia, skrzyni biegów, silnika, układu hamulcowego, kierowniczego i wydechowego. Garaż powinien posiadać kanał, pozwalający w wygodny sposób przeprowadzić, np. samodzielną wymianę oleju. Miejsce do pracy musi być odpowiednio oświetlone i dobrze wentylowane.
- Narzędzia diagnostyczne – nowoczesne samochody to prawdziwe komputery na kołach, wyposażone w dziesiątki, a nawet setki czujników, kontrolujących pracę wielu podzespołów. Wykrycie usterki często jest możliwe wyłącznie przy użyciu specjalistycznego komputera diagnostycznego lub za pomocą interfejsu diagnostycznego OBD2 i odpowiedniej aplikacji na smartfon.
- Dostęp do specyfikacji technicznej danego modelu – szczegółowa instrukcja wymiany podzespołów znacznie ułatwia zadanie nie tylko amatorom, lecz także profesjonalnym mechanikom samochodowym. Specyfikacja techniczna pokazuje krok po kroku jak wykonać naprawę oraz w jakiej kolejności zdemontować poszczególne komponenty. W instrukcji zawarte są też informacje o tym, z jaką siłą powinniśmy dokręcać śruby oraz nakrętki.
- Wiedza i doświadczenie – te czynniki sprawdzają się w każdej dziedzinie życia, lecz szczególne znaczenie mają podczas naprawy samochodu. Posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności znacznie przyspiesza wykonanie każdej czynności oraz sprawi, że cała praca przebiegnie sprawnie i bezpiecznie.
Kiedy i w jakich warunkach nie należy przeprowadzać samodzielnych napraw?
Samodzielna naprawa samochodu nie jest zalecana, szczególnie jeśli nie dysponujemy odpowiednimi narzędziami, a także umiejętnościami i wiedzą. Wówczas każda czynność wykonywana przez amatora może się skończyć źle nie tylko dla stanu technicznego pojazdu, ale przede wszystkim dla zdrowia i życia. Co powoduje zagrożenie bezpieczeństwa podczas wykonywania napraw?
- Brak odpowiedniego podnośnika – użycie nieodpowiednich narzędzi znacznie zwiększa ryzyko wypadku, zwłaszcza gdy zamierzasz wykonać prace naprawcze podwozia. Amatorzy, z powodu braku dostępu do specjalistycznego sprzętu, często stosują różne dziwne i niebezpieczne rozwiązania. Wiele osób nie posiada nawet tak podstawowej wiedzy jak umiejętne korzystanie z lewarka, co uniemożliwia przeprowadzenie jakiejkolwiek naprawy.
- Brak podnośników warsztatowych – wymiana sprzęgła lub dwumasy wymaga demontażu skrzyni biegów, która należy do bardzo ciężkich podzespołów. Do jej demontażu należy użyć specjalnych podnośników hydraulicznych, które są niezbędne także do wymontowania silnika. Trudno sobie wyobrazić wykonanie tak zaawansowanych prac bez użycia odpowiedniego sprzętu. Mogłoby to grozić nabawieniem się bardzo bolesnej kontuzji kręgosłupa.
- Ingerowanie w elektrykę – proces wymiany cewki zapłonowej, a także montaż/demontaż reflektorów ksenonowych, to proste czynności niewymagające użycia specjalistycznych narzędzi. Jednak nieumiejętne wykonywanie tego typu napraw może skończyć się niebezpiecznym dla zdrowia i życia porażeniem prądem.
- Nieostrożność – samodzielne wykonywanie naprawy samochodu należy do niebezpiecznych czynności. Nieostrożność grozi ryzykiem nabawienia się urazów. Od zwykłych i niewinnych skaleczeń, po groźne złamania lub zmiażdżenia kończyn. Samochód wypełniony jest różnymi łatwopalnymi substancjami, takimi jak paliwo i olej. Nieostrożność może skończyć się zapłonem i dotkliwym poparzeniem.
Amatorska naprawa może pogorszyć stan techniczny auta
Samodzielna naprawa oprócz zagrożeń dla zdrowia i życia niesie ze sobą bardzo realne ryzyko pojawienia się wielu nowych uszkodzeń, które jeszcze bardziej pogorszą stan techniczny pojazdu. Amatorzy, wskutek braku umiejętności i wiedzy, popełniają szereg błędów – te automatycznie zwiększają koszty związane z koniecznością ich naprawy w profesjonalnym warsztacie. Nieumiejętne ingerowanie w podzespoły pojazdu znacznie wydłuża czas unieruchomienia samochodu oraz komplikuje zadanie mechanikowi. Amatorzy często wykonują wiele napraw całkowicie niepoprawnie, podejmując szereg niepotrzebnych czynności, które dodatkowo narażają na szwank ich zdrowie. Przykładem może być wymiana elementów uszczelniających wału korbowego i wałka rozrządu. Mechanik-amator w warunkach garażowych musi w tym celu zdemontować silnik, co w przypadku braku odpowiedniego sprzętu jest czynnością bardzo trudną do wykonania. Mechanik w warsztacie w większości przypadków uzyskuje dostęp do odpowiednich podzespołów w znacznie prostszy sposób, z wykorzystaniem profesjonalnych podnośników.
Amatorzy w niewłaściwy sposób wykonują nawet tak proste z pozoru czynności jak demontaż elementów. Bez użycia odpowiednich środków chemicznych czy smarów ceramicznych/miedziowych niemożliwe jest bezpieczne wymontowanie zapieczonych świec żarowych, czy wtryskiwaczy bez ryzyka ich uszkodzenia. Kolejnym błędem jest zbyt silne dokręcanie delikatnych części, co może skończyć się ich zniszczeniem, generującym dodatkowe koszty. Często spotykanym przez mechaników skutkiem samodzielnych napraw jest urwana świeca zapłonowa, wyrobiony gwint lub uszkodzony wtryskiwacz.
Amatorów może czasami zgubić zbytnia wiara we własne możliwości, która rośnie wraz z ilością obejrzanych w internecie filmików instruktażowych. Decydują się wówczas na wykonanie napraw znacznie przekraczających ich umiejętności oraz wymagających użycia profesjonalnego sprzętu, takiego jak np. blokada rozrządu. Wymiana napędu rozrządu w warunkach domowego garażu to bardzo zły pomysł, który może skończyć się poważnym uszkodzeniem silnika.
Amatorzy podejmują się często samodzielnych prac blacharsko-lakierniczych, co najczęściej kończy się nierównomiernym pokryciem lakierem, źle dobranym kolorem oraz zaciekami. O ile w przypadku starych samochodów nie ma to wielkiego wpływu na ich estetykę, tak w przypadku nowszych pojazdów, wszelkie błędy lakiernicze są bardzo widoczne i rażące.
Dlaczego warto skorzystać z usług profesjonalistów?
Amator często dokonuje diagnozy awarii na podstawie własnych doświadczeń lub przeczuć. Efektem tego jest niepotrzebny demontaż i wymiana wielu komponentów, podczas gdy źródłem problemu często okazuje się wadliwie działający lub uszkodzony czujnik. Warsztaty samochodowe dysponują nowoczesnym oprogramowaniem komputerowym, które pozwala precyzyjnie wykazać, co jest przyczyną awarii.
Skorzystanie z usług profesjonalnego mechanika to w zdecydowanej większości przypadków najlepsze rozwiązanie, które gwarantuje bezpieczeństwo, a także znaczną oszczędność czasu i pieniędzy. Umiejętności i wiedza mają ogromne znaczenie szczególnie w przypadku poważniejszych usterek.
Błędy podczas samodzielnej naprawy najczęściej kończą się długotrwałym unieruchomieniem pojazdu na czas pobytu u mechanika, oraz generują wysokie koszty. Dlatego nie warto podejmować się wykonania naprawy na własną rękę, zwłaszcza gdy nie posiadamy odpowiednich narzędzi i warunków.