Jak sprawdzić fabryczny kolor auta po numerze VIN?
Numer VIN jest dla pojazdu tym, czym dla ludzi jest dowód tożsamości. Składa się z 17 cyfr, jest niezmienny i przypisany na stałe do konkretnego egzemplarza auta i przyznawany w chwili jego produkcji, jeszcze przed skierowaniem go do sprzedaży. Wiele osób wykorzystuje numer VIN przed zakupem swojego auta do sprawdzenia jego fabrycznego koloru oraz wyposażenia, które może świadczyć o ponownym przemalowaniu samochodu przez poprzedniego właściciela, np. wskutek jego zniszczenia. Warto poznać specyfikę numeru VIN z bliska.
Czym jest VIN samochodu i co zawiera?
Numer identyfikacyjny VIN składa się z 17 cyfr oraz liter (z wyłączeniem liter O, I oraz Q), podzielonych na 3 oddzielne segmenty. Co ciekawe, jeszcze do 1981 roku nie było ustandaryzowanego sposobu zapisywania numeru VIN, wskutek czego wszyscy producenci samochodów osobowych i ciężarowych stosowali swoje własne zapisy, co wywoływało wiele problemów natury prawnej. Obecnie w Unii Europejskiej wykorzystuje się normę ISO-3779. Pierwszy symbol określa region odpowiedni dla producenta auta, kolejne dwa symbole nazwę marki, a znaki zawarte w zakresie od 4 do 9 pozycji określają już typ danego auta, w tym jego konstrukcję i rodzaj. Numer własny danego egzemplarza auta zawiera się w znakach od 10 do 17 i jest spersonalizowany zależnie od konkretnej specyfikacji.
Zawsze warto rozszyfrować numer VIN przed zakupem auta
Rozszyfrowanie numeru VIN ma wiele zalet, które mogą uchronić kupującego od nabycia zniszczonego lub powypadkowego pojazdu. W sieci znajdują się dziesiątki różnych stron służących wyłącznie do tego celu, zazwyczaj płatnych. Koszt jest jednak bardzo niski w stosunku do efektu. Numer VIN skutecznie umożliwia rozszyfrowanie fabrycznego wyposażenia pojazdu, a w tym także jego koloru. Parametr ten jest bardzo istotny z punktu widzenia nabywcy danego auta. Pozwala między innymi uniknąć zakupu samochodu po całkowitym przemalowaniu, co świadczy o jego np. rozległym uszkodzeniu i wypadku, czasami nawet o połączeniu kilku egzemplarzy w jedną całość. Wielu nieuczciwych sprzedawców używa do tego celu najtańszych materiałów i takiego koloru, który jest najbardziej chodliwy i popularny wśród kupujących. Niektórzy sprzedający mogą jednak decydować się na kolor zbliżony do oryginału, co jest dużym problemem dla potencjalnego kupującego.
Kolor fabryczny można także sprawdzić na podstawie tabliczki znamionowej
Bardzo istotnym elementem każdego auta jest także tabliczka znamionowa, na której znajduje się fabryczny kod lakieru producenta oraz kilka innych istotnych parametrów. Dużą wadą jest jednak ulokowanie tabliczki, które różni się zależnie od producenta, podobnie jak sam kod lakieru. Z reguły podczas jej poszukiwania warto sprawdzić standardowe miejsca używane przez większość producentów, takie jak słupek B lub drzwi kierowcy od strony wewnętrznej i maskę. Nie można także pominąć wewnętrznej części klapki paliwa. Zachęcamy do dogłębnego sprawdzenia pojazdu przed jego zakupem i do skontrolowania jego fabrycznego koloru za pomocą programów do rozszyfrowania numeru VIN. Tylko w ten sposób można uchronić się od zakupu pojazdu powypadkowego, po spaleniu lub aktach wandalizmu.