Jak często konieczna jest wymiana elementów eksploatacyjnych w pojeździe

Jak często konieczna jest wymiana elementów eksploatacyjnych w pojeździe

Jeżeli masz samochód, to z pewnością wiesz, że co jakiś czas trzeba wymienić w nim elementy eksploatacyjne (części, które nie uległy awarii, tylko zużyciu). Zaniedbanie tej kwestii może nieść za sobą szereg negatywnych konsekwencji – przykładowo, zużyty pasek rozrządu jest w stanie uszkodzić silnik, przez co cała jednostka stanie się niezdatna do użycia.

Jakie części eksploatacyjne należy wymieniać i dlaczego? Skupimy się na samochodach osobowych, którymi podróżuje najwięcej osób.

Jak często wymieniać hamulce? Zadbaj o swoje bezpieczeństwo na trasie

Wszystkie pojazdy mają hamulce zapewniające bezpieczeństwo kierowcy oraz innym użytkownikom ruchu drogowego. Warto odpowiednio o nie zadbać, aby nie zawiodły w najmniej oczekiwanym momencie. Hamulce możemy podzielić na dwie najpopularniejsze wersje: tarczowe i bębnowe. Różnią się one budową i trwałością, ale spełniają takie samo zadanie – zmniejszyć prędkość pędzącego samochodu. Aktualnie bębny hamulcowe są mniej popularne, a jeżeli są zamontowane, to zwykle na tylnej osi pojazdu. Według ekspertów mają one słabsze właściwości, ale odróżnia je większa trwałość. Żywotność bębnów zależy od stylu jazdy kierowcy oraz zamontowanego modelu, jednak zazwyczaj wynosi do 150 tysięcy kilometrów. Klocki hamulcowe zamontowane razem z tarczą są odrobinę mniej trwałe – mówi się, iż przy spokojnej jeździe powinny wystarczyć na około 40 tysięcy kilometrów. Sprawdzenie ich stanu nie wymaga eksperckiej wiedzy, wystarczy zajrzeć w kierunku tarcz, czasem nawet nie trzeba ściągać koła. A co z tarczami hamulcowymi? Ich eksploatacja może trwać nawet do 80 tysięcy kilometrów w przypadku spokojnej jazdy.

Pasek lub łańcuszek rozrządu – sprawdź stan osprzętu silnika

W samochodach osobowych producenci montują do silników paski lub łańcuszki rozrządu, które są elementem zapewniającym poprawną pracę jednostki. Ich awaria spowodowana na przykład zużyciem może skończyć się uszkodzeniem całego motoru. Łańcuszek rozrządu często jest bezobsługowy, a przynajmniej tak twierdzą producenci – niestety w nowoczesnych jednostkach użytkownik pojazdu musi kontrolować jego stan. Ze względu na downsizing jednostki te są podatne na silne przeciążenia, dlatego łańcuszki się zużywają, mimo iż powinny cechować się dożywotnią trwałością. W nowoczesnych modelach warto kontrolować stan łańcucha co 50 tysięcy km. Natomiast pasek rozrządu zawsze zużywa się podczas jazdy, dlatego musi być wymieniany co określoną ilość kilometrów lub po upływie określonego czasu. Zależnie od silnika właściwości tego osprzętu różnią się, więc trudno jest jednoznacznie określić żywotność paska rozrządu. Informacji na ten temat zawsze udziela producent – użytkownik pojazdu powinien się z nimi zapoznać lub zasięgnąć opinii mechanika. Niektóre paski należy wymieniać co 60 tysięcy kilometrów lub 4 lata, inne zużywają się po przejechaniu aż 120 tysięcy.

Wymiana filtrów i oleju w samochodzie

W samochodzie znajdziesz kilka ważnych filtrów, których stan należy co jakiś czas kontrolować, a w przypadku zużycia – wymienić. Wyróżniamy w tym zakresie filtry oleju, powietrza, paliwa, a także filtr kabinowy. Filtr oleju powinien być wymieniany przy wymianie oleju, czyli zależnie od zaleceń co 10, 15 lub 20 tysięcy kilometrów – ewentualnie raz na rok bądź co dwa lata, jeżeli nie robisz tras o takiej długości powyżej dziesięciu tysięcy kilometrów. W przypadku filtra powietrza powinniśmy zwrócić uwagę na jego stan po około 25 tysiącach kilometrów. Odrobinę większą trwałością cechuje się filtr paliwa zapewniający eksploatację przez nawet 50 tysięcy kilometrów. Ostatni filtr, czyli kabinowy, warto wymieniać raz na rok. Jego odpowiedni stan chroni przed pyłkami i kurzem pasażerów, więc jest to równie ważny element, co wcześniej wymieniony osprzęt.