Diesel czy benzyna? A może LPG? Jakie auto kupić?

Diesel czy benzyna? A może LPG? Jakie auto kupić?

Kupując nowy lub używany samochód, każdy kierowca staje przed ważnym wyborem. Silnik benzynowy czy diesel? A może benzyna z zamontowanym dodatkowo LPG, które podobno zapewnia spore oszczędności?

Odpowiedź na takie pytanie będzie inna zależnie od potrzeb i wymagań użytkownika samochodu, dlatego postanowiliśmy przedstawić informacje na temat każdego paliwa, aby potencjalny nabywca wiedział, czego może się spodziewać po danej jednostce napędowej.

Silniki benzynowe – co warto wiedzieć i kiedy opłaca się kupić

Samochody z silnikami benzynowymi są głównie polecane osobom podróżujących na małych odległościach lub w miastach, co nie oznacza, że jednostki te nie nadają się na dłuższe trasy. Kierowcy mogą więc wybrać mniejszy silnik o słabszej mocy, który idealnie sprawdzi się w warunkach miejskich (korzystne spalanie) lub większy motor zapewniający dynamiczną jazdę w trasie, ale generujący odrobinę większe rachunki za paliwo. Silniki benzynowe to także zdecydowanie większy komfort – jednostki pracują ciszej i kulturalniej, dając większą satysfakcję z prowadzenia samochodu.

Modele benzynowe nie są jednak polecane do pokonywania długich, regularnych dystansów ze względu na trwałość. Ogólna eksploatacja takich silników trwać może od 275 do około 400 tysięcy kilometrów. Mniej więcej w tym czasie osprzęt silnika zaczyna się zużywać i kierowca musi sięgać do portfela. Czasami dochodzi do uszkodzenia jednostki, która w dalszym etapie nadaje się tylko na złom. Osoby korzystające z samochodów zasilanymi jednostkami benzynowymi najczęściej rocznie pokonują nie więcej niż 25 tysięcy kilometrów i jest to kluczowy wyznacznik mówiący o tym, jaki silnik wybrać. Jeżeli masz w planach jeździć więcej, możesz realnie myśleć o wyborze diesla, który okaże się w ostatecznym rachunku oszczędniejszy i bardziej komfortowy.

Silniki diesla – co warto wiedzieć i kiedy opłaca się kupić

Motory napędzane olejem napędowym spalają zdecydowanie mniej paliwa w porównaniu do benzyny, a ich czas eksploatacji jest dłuższy. Eksperci twierdzą, że średni czas funkcjonowania zadbanego silnika wysokoprężnego to około 350 do nawet 450 tysięcy kilometrów, jednak znane są przypadki, gdzie samochód dotrwał z jedną jednostką nawet do 600 tysięcy. Odpowiedni i terminowy serwis może zapewnić długotrwałe działanie silnika, jednak nawet mimo dbania o jednostkę użytkownik nie ominie wymiany niektórych elementów. Najczęściej właściciele diesli są zmuszeni do wymiany lub regeneracji turbosprężarki, która zależnie od modelu wytrzymuje odległości między 150 a 250 tysięcy kilometrów. Pompowtryski pracują odrobinę dłużej, ale warto kontrolować stan osprzętu co jakiś czas.

Wybierając silnik wysokoprężny, kierowca może szukać motorów o większej pojemności niż w przypadku benzyny, ponieważ spalanie jest mniejsze. Ogromną zaletą tych modeli jest ich przyspieszenie, które dzięki wysokiej liczbie niutonometrów charakteryzuje się znacznym wzrostem prędkości w okolicach 2500–4500 obrotów. Jednostki napędzane benzyną rozwijają prędkość dość równomiernie w przedziale od 3000 do 7000 obrotów, a dobrze zaprojektowany diesel gwarantuje nagłe przyspieszenie na każdym biegu, praktycznie w dowolnym momencie. To ogromna zaleta, której cechę doceniamy, podróżując autostradami oraz drogami ekspresowymi. Wyprzedzanie innego samochodu będzie bezproblemowe nawet bez redukcji biegu.

opona samochodowa

Koszty eksploatacji silników na benzynę, a jednostek diesla

Koszty eksploatacji silników benzynowych zwykle są tańsze niż wersji wysokoprężnych (diesel). Szczególnie widać to na przykładzie starszych modeli produkowanych mniej więcej przed 2008 r. Większość „benzyniaków” z tego okresu nie ma zasilania turbosprężarką, koła dwumasowego, pompowtryskiwaczy ani filtra DPF. Następuje więc redukcja wielu kosztów eksploatacyjnych, które dla diesla są o wiele wyższe, ze względu na zaawansowany osprzęt. Wybierając benzynę, przy wymianie sprzęgła kupujesz tradycyjne koło zamachowe, a nie dwumasowe – dodatkowo podczas eksploatacji silnika nie musisz wymieniać lub regenerować pompowtryskiwaczy, a pozostałe części kupisz zazwyczaj taniej niż przy silniku diesla. Oczywiście nowoczesne jednostki wyposażone są np. w turbosprężarkę, dlatego warto dokładnie to sprawdzić, aby dokonać optymalnego wyboru. Motory benzynowe mają także kilka wad – przede wszystkim spalają więcej niż wersje benzynowe. Przeciętny wysokoprężny silnik 2.0 potrzebuje około 7 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów przy mieszanej jeździe. Taki sam motor zasilany benzyną spali o 2–3 litry więcej, a przy dynamicznej jeździe wartości te rosną jeszcze bardziej na niekorzyść silnika benzynowego.

W przypadku poruszania się w ruchu miejskim lub przy jeździe mieszanej poniżej 25 tysięcy kilometrów rocznie zwykle benzyna prezentuje się korzystniej mimo większego spalania. Niższe koszty serwisowania i brak filtra DPF niwelują większe zapotrzebowanie na paliwo, a użytkownik może cieszyć się lepiej wyciszonym samochodem, który równocześnie ma mniej agresywne przyspieszenie, wypadające gorzej na tle diesla. Decyzja więc należy do kierowcy, który musi określić swoje potrzeby, by ostatecznie wybrać odpowiednią wersję silnika.

Czy jazda na LPG się opłaca? Kiedy najlepiej montować instalację gazową w samochodzie?

Wielu kierowców decyduje się na silnik benzynowy, ponieważ ten jest podatny na instalację gazową, która jest oszczędna. Ceny za LPG wahają się w okolicach 2 złotych, a przeciętny benzynowy motor 2.0 jest w stanie spalić od 10 do 15 litrów tego paliwa. Koszt przejechania 100 kilometrów nie przekracza więc 30 złotych, co oznacza oszczędność nawet do 40%. Niestety nie każda jednostka działa poprawnie z instalacją LPG – często zaraz po takiej modyfikacji poszczególne elementy silnika ulegają awarii, a w ekstremalnych przypadkach jednostka nadaje się do kasacji. Warto zapytać o zdanie sprawdzonego gazownika, który jest zorientowany w tej kwestii. Niegłupim pomysłem okaże się zajrzenie na tematyczne forum, gdzie użytkownicy konkretnego samochodu chętnie dzielą się opiniami na ten temat. Jeżeli chcesz zaoszczędzić, jeżdżąc samochodem z silnikiem benzynowym, i dana jednostka nie będzie sprawiać problemów po zainstalowaniu LPG, warto pomyśleć nad tą kwestią.

Koszt instalacji całego osprzętu łącznie z butlą różni się zależnie od silnika. W niektórych wypadkach gazownik pokaże kierowcy na rachunku 2000 złotych, a innym razem może to być nawet dwa razy tyle. Jeżeli nie chcesz dodatkowo inwestować w instalację LPG, poszukaj samochodu używanego z gotowym wyposażeniem. Upewnij się jednak odpowiednio wcześniej, że dany silnik toleruje gaz i nie będzie z nim żadnego problemu w czasie eksploatacji.

Ostatnio dodane wpisy
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?

Rzadko kto ma do czynienia ze złomowaniem samochodu częściej, niż raz w życiu. Zazwyczaj sprzedajemy auta używane znacznie szybciej, niż ich użytkowanie stanie się nieopłacalne, dlatego też proces ten w wielu z nas wywołuje uzasadnione obawy. (więcej…)

Jaki skup samochodów wybrać?
Jaki skup samochodów wybrać?

Sprzedaż auta zawsze wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Dla jednych jest to strata czasu, a dla innych sporo niebezpieczeństw, przez które wielu zmotoryzowanych najchętniej całkowicie by uniknęło sprzedaży swojego samochodu. (więcej…)

Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?
Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?

Co zrobić z wrakiem swojego samochodu po jego uszkodzeniu uniemożliwiającym przeprowadzenie naprawy? Bardzo często usterki wynikające np. z wypadku są na tyle duże, że ich usunięcie może łączyć się ze zbyt dużymi nakładami finansowymi i wieloma trudnościami w kwestii bezpieczeństwa. (więcej…)