Co warto sprawdzić gdy rozważamy kupić auto powypadkowe?

Co warto sprawdzić gdy rozważamy kupić auto powypadkowe?

W obecnych czasach każdy stara się szukać pewnych oszczędności. Kupujący przeszukują sieć oraz prasę motoryzacyjną w celu znalezienia ciekawego auta w jak najniższej możliwej cenie, a sprzedający naprawiają samochody, które uległy groźnym i rozległym wypadkom. Ich drogi z pewnością się kiedyś ze sobą spotkają i na którymś z etapów kupujący natknie się na piękne auto, lecz opisane przez uczciwego sprzedawcę jako powypadkowe, lecz naprawione. Czy zakup takiego auta ma sens? Okazuje się, że tak, jednak tylko w określonych przypadkach.

Czy zakup auta powypadkowego może być dobrym wyjściem?

Z reguły samochody powypadkowe są tańsze na rynku wtórnym niż modele bezwypadkowe, głównie ze względu na fakt, iż klienci na wstępie odrzucają takie egzemplarze jako niewarte zachodu. Sytuacja komplikuje się, gdy sprzedający zataja przeszłość auta. To ogromny problem, przez który wiele osób kupuje pojazdy powypadkowe bez odpowiedniej wiedzy na ten temat. Wielu z nich ryzykuje zdrowiem i życiem oraz pieniędzmi. Pamiętaj, pierwszą i najważniejszą przesłanką do tego, aby odpuścić dany egzemplarz powypadkowy jest to, że sprzedawca nas o tym nie poinformował jeszcze przed przyjazdem na miejsce. To żelazna zasada, której nie warto naginać, gdyż zazwyczaj oznacza to, że sprzedawca chce pozbyć się swojego auta w nieuczciwy sposób.

Zwróć uwagę na powłokę lakierniczą

Wielu klientów odrzuca auta powypadkowe ze względu na sam lakier, co jest niezbyt dobrym podejściem. Pojazdy użytkowane w centrum dużego miasta noszą na swojej karoserii wiele śladów użytkowania, nie zawsze ponowne malowanie musi oznaczać duży problem i wypadek. Warto zbadać całą powłokę lakierniczą miernikiem i zapisać ewentualne odchylenia od ogólnie przyjętej normy w danym modelu (od 80 do 150 mikrometrów można przyjąć za dobrą wartość wyjściową). Zbyt duże ilości oznaczają zazwyczaj ponowne malowanie. Czasami może to oznaczać pomalowanie niewielkiego zarysowania parkingowego, gdy jednak nierówna ilość lakieru znajduje się na każdym elemencie, może to oznaczać duże i rozległe uszkodzenie i wypadek. Warto także ocenić szpary między częściami karoserii, które mogą świadczyć o nieprawidłowym ponownym złożeniu auta po jego naprawie.

pomiar lakieru

Nie obędzie się bez sprawdzenia podwozia pojazdu

Podwozie auta bardzo wiele mówi na temat jego przeszłości. Warto obejrzeć dokładnie cały spód w celu oceny ewentualnych uszkodzeń wynikających np. z najazdu na wysoki krawężnik lub nierówną nawierzchnię. Przeważnie uszkodzenia widać już na pierwszy rzut oka po dużych zarysowaniach osłony silnika. Naszą uwagę powinny zwrócić ewidentnie wymienione podzespoły, które mogą świadczyć o bardzo dużym wypadku. Szczególnie dotyczy to misy olejowej znajdującej się na samym spodzie jednostki napędowej, którą łatwo uszkodzić przez najazd na wysoką i twardą nierówność. Oceń także elementy nośne i ich równość.

Duże znaczenie ma także ilość wymienionych części mechanicznych

Przeważnie uszkodzenia pojazdu są niewidoczne gołym okiem jeśli zostały dobrze zatajone przez sprzedającego, wówczas należy przyjrzeć się częściom zamiennym. Uszkodzenie frontalne dość dobrze widać po wymienionej chłodnicy, a uszkodzenia boczne po szybach. Nieoryginalne szyby znajdujące się na jednej stronie mogą oznaczać uderzenie boczne, które należy do dość niebezpiecznych i często pozostawia ślad na mechanice auta i jego bezpieczeństwie. Wbrew pozorom uszkodzona szyba przednia nie oznacza wypadku. Jej powierzchnia bardzo często ulega standardowemu wyeksploatowaniu na skutek częstej jazdy po autostradach z dużą prędkością, często także niewielki kamień wystarczy do tego, żeby szyba nadawała się do wymiany.

Bezwzględnie oceń poduszki powietrzne

Nie można zapomnieć o bezpieczeństwie. Poduszki powietrzne bardzo wiele mówią na temat uszkodzenia danego auta i mogą nam wszystko powiedzieć o jego przeszłości. Pierwszym etapem jest sprawdzenie, czy na desce rozdzielczej nie pali się błąd. Jeśli tak, oznacza to prawdopodobnie całkowite usunięcie poduszki. Inaczej jest w przypadku, gdy poduszka powietrzna wedle komputera pokładowego jest sprawna, a tak naprawdę fizycznie nie ma jej we wnętrzu. Wielu nieuczciwych sprzedawców usuwa błąd w komputerze na temat poduszki powietrznej, który z pewnością pojawi się ponownie.

Często jedynym wyjściem jest wizyta w serwisie

Zawsze zachęcamy do odwiedzenia autoryzowanego serwisu, w którym pracownicy specjalizujący się w jednej tylko marce dokładnie ocenią jego stan techniczny i wizualny podczas jednej tylko wizyty. Można wówczas poprosić o sprawdzenie auta w firmowych bazach danych, a także o podpięcie pojazdu do komputera w celu znalezienia ewentualnych błędów. Z reguły pracownicy takich miejsc doskonale wiedzą czego szukać i jakie słabe strony ma dany egzemplarz. 

Ostatnio dodane wpisy
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?
Złomowanie czy sprzedaż starego samochodu?

Rzadko kto ma do czynienia ze złomowaniem samochodu częściej, niż raz w życiu. Zazwyczaj sprzedajemy auta używane znacznie szybciej, niż ich użytkowanie stanie się nieopłacalne, dlatego też proces ten w wielu z nas wywołuje uzasadnione obawy. (więcej…)

Jaki skup samochodów wybrać?
Jaki skup samochodów wybrać?

Sprzedaż auta zawsze wiąże się z pewnymi niedogodnościami. Dla jednych jest to strata czasu, a dla innych sporo niebezpieczeństw, przez które wielu zmotoryzowanych najchętniej całkowicie by uniknęło sprzedaży swojego samochodu. (więcej…)

Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?
Auto powypadkowe – jak je legalnie zezłomować?

Co zrobić z wrakiem swojego samochodu po jego uszkodzeniu uniemożliwiającym przeprowadzenie naprawy? Bardzo często usterki wynikające np. z wypadku są na tyle duże, że ich usunięcie może łączyć się ze zbyt dużymi nakładami finansowymi i wieloma trudnościami w kwestii bezpieczeństwa. (więcej…)